Csak leadom a lexikális részt is a buddhizmusról, hátha valaki csakis ebből a blogból tájékozódik a témáról. :)
A történelmi Buddha, királyfiként született mintegy 2500 évvel ezelőtt az akkori India északi részén. Viszonylag fiatalon a jógagyakorlatok felé fordult a figyelme. Célja lett, hogy túllépjen az élet és halál, szenvedés és mulandóság rabságából. A jógagyakorlatok jól segítették fejlődését, de volt egy határ, ahol a szokásos tanítások már hatástalanok voltak, ezért saját magának kellett utat találni a végső igazsághoz, önmaga tudatának megismeréséhez. Pár éven belül elérte a megvilágosodást és onnantól kezdve a saját útját tanította, mint kolduló szerzetes. Tanításai a tudat természetéről. a mulandóságról, a vágyakról, meg egyéb az emberrel kapcsolatos dologról szóltak. Az vita tárgya, hogy már életében, vagy csak később váltak szét a különböző nagy buddhista irányvonalak, a déli, az északi és a vadzsrajána.
A legmisztikusabb irányzatban a tanításokat jógiról jógira, tanítóról tanítványra hagyományozták, azaz a tanításokat megvalósító tanítványok adták tovább az újabb tanítványoknak. Végül az egyik jógi fogta magát és elment Tibetbe terjeszteni a buddhizmust, majd Tibetből is érkeztek tanítványok, akik az izgalmas indiai 'jógapiacon' gyűjtötték össze a szerintük legfontosabb tanításokat.
1. Nyingmapa vonal
Magukat Padmaszambhavától eredeztetik, aki elsőként vitte a buddhizmust Észak-Indiából Tibetbe. Legismertebb munkájuk a Tibeti halottas könyv. A többi irányzattól eltérően világi gyakorlók viszik a vonalat. Bár Padmaszambhava után a buddhizmus elpusztult Tibetben, de még előtte elrejtett úgynevezett 'termákat', azaz szellemi kincseket, melyek arra vártak, hogy egy érdemes személy megtalálja őket. Ezekből időnként még ma is találnak az arra érdemesek.
2. Szakjapa vonal
Még a tudatos újjászületés felfedezése előtt jött létre, így a hagyományos, örökletes módon történik a vezetés átadása már az alapító óta. Lassan ezer éve megtartani egy családon belüli átadást azért szép teljesítmény és a kínai politika beleszólását is alaposan megnehezíti, főleg, hogy már távoztak Tibetből. Ők is Indiából származó tanítási vonalakat visznek, melyek között vannak egyediek és vannak más iskolában is megtalálhatóak.
3. Karma-Kagyü vonal
Az ő újításuk volt a tudatos újjászületés bevezetése. A vonal történetének érdekessége, hogy a vezetőjük volt világi gazdálkodó gyakorló, majd hegyekben meditáló jógi vonaltartó, hogy a végén egy orvos szerzetes alapítsa meg a szerzetesi irányvonalat. A vonal vezetője a mindenkori Karmapa, a jelenlegi már a 17. a sorban. Még érdekesség, hogy a Karmapa bár a legtöbbször szerzetes, de volt már, hogy családos életet élt.
4. Gelugpa vonal
A legismertebb a négy közül, a Dalai Láma újjászületései 500 évig voltak Tibet királyai. Ők építették a Potala palotát. Nevük jelentése: erényes. Szigorú szerzetesi életmódjuk és eltérő tanítási módszereikben térnek el leginkább a többi vonaltól. Fejfedőjük után ők a sárga sapkásak, míg a másik három vonal a vörös sapkások. Jellegzetes filozófiai vitákat folytatnak, melyhez sajátos mozdulatok tartoznak.
5. Rime
Ez egy nem hivatalos vonal, amelyik a négy másikból vesz át átadási tanításokat. Mondhatni pár évtizede létezik csak.